top of page

8 Cara Untuk Mengawal Kolesterol Anda


Perkara pertama yang anda perlu tahu tentang kolesterol adalah bahawa tidak semua kolesterol tidak baik untuk kesihatan anda. Salah satu jenis kolesterol HDL, yang penting untuk keseimbangan hormon dalam tubuh badan kita dan juga membantu untuk mengurangkan berat badan, dan lain-lain jenis kolesterol LDL, yang melekat pada arteri dan vena, menyebabkan serangan jantung dan strok. Jadi penting untuk mengurangkan tahap LDL dalam tubuh anda. Berikut adalah 8 cara anda boleh melakukannya

1) Kolesterol Phytosterols Lower Plasma

Phytosterols, juga dikenali sebagai sterol tumbuhan, adalah molekul berkaitan dengan kolesterol yang terdapat di dalam minyak sayur-sayuran. Mereka juga hadir dalam jumlah yang kecil dalam kacang, kekacang dan bijirin. Menurut kajian, makanan phytosterols kolesterol yang kaya dengan plasma lebih rendah di dalam badan, didapati mempunyai kolesterol yang 10% lebih rendah di dalam darah.

2) Nutrien padat Diet Adakah Kunci Untuk Kolesterol Rendah

Menurut CDC, makanan sihat yang padat nutrien adalah kunci kepada kolesterol yang lebih rendah. Mereka mengatakan makan makanan yang rendah lemak tepu atau garam atau tinggi serat dan tidak tepu pada lemak boleh membantu mencegah tahap kolesterol yang tinggi. Di samping itu, makan buah-buahan dan sayur-sayuran membawa kepada kesihatan yang lebih baik.

3) Omega-3 Asid Lemak

Asid lemak telah disyorkan oleh doktor untuk mengekalkan gaya hidup yang sihat. Mereka adalah prekursor hormon penting dalam badan dan membantu dalam mencegah dan merawat pelbagai penyakit. Dalam kajian telah menunjukkan bahawa wanita yang menjalani terapi hormon mempunyai peningkatan trigliserida dalam badan mereka. Dan seperti omega-3 asid lemak mempunyai kesan yang kuat pada trigliserida, dan mereka boleh mendapat manfaat daripada omega-3 asid lemak.

4) Mediterranean Diet adalah Diet terbaik

Diet Mediterranean adalah kaya dengan makanan berasaskan tumbuhan yang tidak diproses dan minyak tidak tepu. Ia juga mempunyai kandungan tinggi asid lemak omega-3.

5) Meningkatkan pengambilan serat

Fiber merendahkan kolesterol dalam badan dengan menyerap jus hempedu di dalam usus, terdapat penurunan dalam hempedu supaya hati berfungsi untuk menghasilkan lebih rembesan hempedu, dengan menggunakan kolesterol, ini merendahkan tahap kolesterol dalam darah anda.

6) Menghapuskan Trans-lemak daripada Diet anda

Trans lemak, adalah lemak tidak tepu untuk fungsi badan anda mengendalikannya. Kajian telah menunjukkan bahawa lemak trans meningkatkan paras LDL dan mengurangkan tahap HDL didalam tubuh. Jadi untuk mengurangkan LDL dalam tubuh, perlulah mengurangkan pengambilan trans-lemak.

7) Berhenti pengambilan makanan yang terlalu banyak protein

Walaupun diet protein yang tinggi boleh membantu anda menurunkan berat badan, ia juga menimbulkan kolesterol dalam darah manakala karbohidrat mempunyai kesan yang sebaliknya (meningkatkan tahap glukosa). Oleh itu, tinggi protein rendah karbohidrat diet meningkatkan tahap LDL dalam darah.

8) Terapi statin

Terapi statin mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular dengan pengurangan kolesterol LDL. Walau bagaimanapun, kebergunaan statin hanya jangka pendek kerana keberkesanannya mula berkurangan dan anda memerlukan lebih banyak malah pengambilan lebih banyak lagi untuk kesan yang sama. Selain itu, statin juga menyebabkan kesakitan otot, kelemahan otot, kencing manis dan pendarahan.



bottom of page